.WELCOME


.mood .


Thank you thank you thank you! :D .

Wednesday, June 16, 2010

. Memang la bukan budak Medics .

treatment


salam.

korang paham tak bila aku letak gambar tu kat atas?
tu pun  mesti ada kaitan dengan pelajar2 perubatan, kan?
jadi, untuk post kali ni, 
dengan beraninya saya memotong kuku jari saya,
saya ingin menceritakan dan berkongsi serba sedikit tentang 
penyakit diabetes atau kencing manis.
mungkin ianya ada kaitan dengan saya yang berulang alik ke hospital?
oh, mungkin tidak. doakan.
saya akan ke hosptal untuk melakukan pemeriksaan kesihatan untuk mengesahkannya.

mcm ni la kut. nanti doktor nak amik darah. tapi suruh puasa dulu . 0_o

tak kisahlah. tapi kalau dapat pengesanan yang awal, lagi bagus kan?
justeru, saya hanya ingin berkongsi tentang apa yang saya baca tadi di internet. :)

(oh, bila terkena dan hampir menghampiri penyakit ni, baru la ada guna laptop
untuk perkara ilmiah.haha) ;p

APA ITU DIABETES?

Dari pembacaan saya, ianya berpunca daripada kandungan gula yang terkandung dalam air kencing.
ini disebabkan glukosa(gula) yang terkandung dalam bentuk darah tidak dapat dicernakan.

seperti boleh saya ingatkan balik tentang apa yang telah dipelajari dalam matapelajaran Sains ketika
tingkatan lima dulu, Diabetes berpunca dari sel kelenjar pankreas yang gagal
menampung kadar insulin yang diperlukan badan. Betul tak orang2 Medics? :)

Faktor lain ialah:
-gemuk
- terencat ketahanan glukosa
-tua
-genetik
-kurang bersenam.

huaaa! kedua dan kelima tu macam terkena batang hidung sendiri je? huhu.
anyway, silalah amalkan pemakanan serta gaya hidup yang sihat.pesanan penaja.hehe

Saya Doktor Sarah dari HUSM, melaporkan untuk blogger-blogger sekalian.
Assalaamualaikum. ^_^

Sila klik - pasal gigi ngilu. http://bataviase.co.id/node/155577

kenapa mcam buruk je gambarnye? hehe.
maybe 'second moler' is my problematic tooth.
huaaa! tak selesa! ;'(
now i know what is Sensodyne for. huhu.


sekarang baru paham kenapa masa kecik dulu Mama suruh
cabut gigi kalau gigi bergoyang.huhu.
rupanya nak bagi gigi bersinar dan bersusuan cantik  camni hah! huhu.
 ting! *gaya magis arahkan pada gigi!* XD

uwaaa! gigi saya sudah mula buat hal. I NEED A DENTIST!
T__T 



Sila LIKE! XD

No comments: